Kvalitatīvi izstrādāts biznesa plāns ir veiksmīga biznesa pamats. Tas arī var palīdzēt pārliecināt citus ticēt tev un investēt tajā.
Veic izpēti
- Analizē sava biznesa potenciālo tirgu. Izproti, kuri iedzīvotāju segmenti izmantotu tavus produktus vai pakalpojumus. Tas nozīmē nevis vienkārši izdarīt pieņēmumu, bet rūpīgi analizēt tirgu. Ņem vērā šos faktorus:
- Vai pastāv dzīvotspējīgs tirgus tavam produktam vai pakalpojumam, ko tu vēlies pārdot?
- Cik gadu ar taviem potenciālajiem klientiem?
- Ar ko viņi nodarbojas?
- Vai tavs produkts vai pakalpojums ir pievilcīgs esošajai publikai?
- Vai tikai turīgi cilvēki varēs to atļauties?
- Nosaki mērķauditorijas izmēru. Ir svarīgi būt pēc iespējas konkrētākam. Piemēram, ja tu vēlies tirgot ziepes, tu varbūt domā, ka ikvienam netīram ķermenim būs nepieciešams tavs produkts, taču tu nevari sākt ar visu pasauli kā savu mērķauditoriju. Pat, ja tu pārdosi tik universālu lietu kā ziepes, tev ir jāidentificē specifiska mērķauditorija. Piemēram, pirmsskolas vecuma bērniem paredzētas ziepes, vai ziepes, kas piemērotas mehāniķiem.
- Identificē sava uzņēmuma vajadzības. Kas būs nepieciešams, lai uzsāktu darbu? Sastādi sarakstu ar visu nepieciešamo. Dažas lietas no tām būs taustāmas, piemēram, galdi, ierīces. Bet citas – netaustāmas, piemēram, laiks, lai izveidotu produktu dizainu.
- Sagatavo produktu paraugus. Investori vēlēs apskatīt tava produkta prototipu. Kā tieši tas izskatīsies? Kādi materiāli būs nepieciešami? Vai ir nepieciešama izpēte? Vai tev būs jāalgo jomas eksperti?
- Izpēti iespējamās atrašanās vietas tavam biznesam. Aplūko īrei piedāvātas telpas. Izvēlies labāko variantu, ņemot vērā cenu un platību.
- Nosaki biznesa uzsākšanas izmaksas. Sastādi sarakstu ar visiem resursiem, kas būs nepieciešami biznesa uzsākšanai, un izrēķini kopējās izmaksas. Esi godīgs savos aprēķinos.
- Iztēlojies sevi potenciālo investoru lomā. Pajautā sev „ja es grasītos investēt x summu eiro šajā konceptā vai idejā, vai produktā, ko es gribētu par to uzzināt?” Apkopo pēc iespējas vairāk noderīgas un svarīgas informācijas.
Biznesa strukturēšana
- Definē savu uzņēmumu. Biznesa plāns nebūs derīgs, ja tu nespēsi konkrēti paskaidrot, kāpēc tavam biznesam ir jāeksistē – kam tas ir vajadzīgs. Ko tu spēsi sniegt citiem? Kādus produktus vai pakalpojumus tu piedāvāsi? Esi konkrēts.
- Izvēlies labāko stratēģiju. Tiklīdz tu būsi noteicis to, kas ir tavs bizness, tev ir jāizvēlas stratēģija, kā to realizēt. Pirmkārt, tev ir jānosaka, kas ir tava biznesa konkurētspējīgā priekšrocība un atšķirība no citiem biznesiem.
- Izplāno savu kompāniju. Nosaki, cik daudz darbinieku būs nepieciešams algot. Tāpat nosaki arī prasmes, kas būs nepieciešamas šiem darbiniekiem.
- Nosaki praktiskas detaļas. Domā par savu līdera lomu. Kamēr tu domā par ideālo komandu, domā arī par to, kā būt labam bosam. Izplāno visu, kas saistīts ar algām, apdrošināšanu, kā arī uzzini visu, kas saistīts ar nodokļiem.
- Ieskicē mārketinga plānu. Viena no būtiskākajām kļūdām ir neiekļaut to, kā tu piesaistīsi klientus un kā produkti tiks prezentēti. Potenciālie investori un partneri neticēs tavai idejai, līdz tu būsi identificējis labi izpētītas un efektīvas metodes, ko pielietot klientu piesaistei un tam, ka klients arī iegādāsies tavu produktu vai pakalpojumu.
Biznesa plāna rakstīšana
- Apkopo visu svarīgo informāciju par savu biznesu. Sāc veidot sadaļas un ievieto atbilstošu informāciju zem katra virsraksta. Sadaļas varētu izskatīties šādi:
- Titullapa un saturs
- Kopsavilkums, kurā aprakstīt kompānijas vīziju
- Vispārīgs kompānijas apraksts – kas ir tava kompānija un ko tā piedāvā
- Produkti un pakalpojumi – detalizēti apraksti savu unikālo produktu vai pakalpojumu
- Mārketinga plāns
- Operacionālais plāns – kā tavs bizness darbosies dienu no dienas
- Menedžments un organizācija – tavas organizācijas struktūra un tās filozofija
- Finanšu plāns – kā tu pelnīsi un kādas ir tavas vajadzības no investoriem.
- Kopsavilkumu raksti pašu pēdējo. Kopsavilkumā apkopo galveno vēstījumu, kas būtu spēcīgs un pievilcīgs. Tam jāatspoguļo, kas ir tavs bizness, un kāpēc tas ir lielisks. Neaizraujies ar detaļām – vienkārši parādi savu vīziju.
- Savāc kopā visu informāciju un esi gatavs rakstīt vairākus biznesa plāna variantus. Pēc ilgas izpētes un datu apkopošanas, ir laiks likt kopā plānu.
- Pārdod sevi un savu biznesu. Biznesa plāna ideja ir parādīt sevi no labākās puses. Talanti, pieredze un entuziasms, ko tu parādi, ir unikāli. Daudzi izvēlas investēt biznesā šo īpašību dēļ. Atceries, ka investori vairāk investē cilvēkos nevis idejās. Pat ja tavam biznesam ir daudz konkurentu, kvalifikācijas un aizrautība, ko tu demonstrē savā plānā, var pārliecināt citus atbalstīt tevi.
- Prezentē un paskaidro finansiālos datus. Kā tu pārliecināsi citus investēt tavā biznesā? Sniedzot skaidru, caurspīdīgu un reālistisku finansiālu informāciju, kas parāda, ka tu zini, par ko tu runā, un ka tu neko neslēp.